Πέθανε ο Έλληνας δημιουργός του Enfield 8000, o Κωνσταντίνος Αδρακτάς, ο οποίος ως μηχανικός αποτέλεσε τον εμπνευστή και δημιουργό του πρώτου αμιγώς ηλεκτρικού αυτοκινήτου που κατασκευάστηκε στις αρχές του 1970. Το Enfield 8000 θεωρείται παγκοσμίως το πρώτο ηλεκτρικό αυτοκίνητο που μπήκε σε παραγωγή.
Ο Κωνσταντίνος Αδρακτάς ήταν απόφοιτος του MIT, δούλεψε για τη NASA και δημιούργησε το Εnfield 8000, το διθέσιο μικρό αυτοκίνητο, με χώρο αποσκευών πίσω από την πλάτη των επιβατών. Το σχήμα του είχε μια ιδιαίτερη αεροδυναμική.
Το αυτοκίνητο Enfield 8000 (επίσης γνωστό ως E8000 ECC – «Electric City Car») θεωρείται, παγκοσμίως, το πρώτο ηλεκτρικό αυτοκίνητο που μπήκε σε παραγωγή. Μάλιστα, κατασκευάστηκε στο Νεώριο της Σύρου, πριν από σαράντα χρόνια. Το αμάξωμα της πρώτης του κατασκευής ήταν από συνθετικά υλικά, η επαρκής ισχύς του περίπου 14 ίππους και μέγιστη ταχύτητα κίνησης 75 χλμ./ώρα. Ο ρυθμός κατασκευής των Enfield 8000, το οποίο εξελίχθηκε στην Αγγλία, ήταν ένα την εβδομάδα.
Η ηλεκτρική ενέργεια αρχικά στο Enfield γινόταν σε οκτώ μπαταρίες μολύβδου, έξι στοιχείων και χωρητικότητας 120 Ah, μοιρασμένες στο εμπρός και το πίσω μέρος του αμαξώματος. Έδιναν κίνηση στον ηλεκτροκινητήρα συνεχούς ρεύματος των μόλις 8,2 ίππων που μετέφερε την κίνηση στους πίσω τροχούς. Η ενέργεια για τα βοηθητικά κυκλώματα εξασφαλιζόταν από μία επιπλέον μπαταρία, 55 Αh.
Χαρακτηριστικά του Ε8000
Τα τεχνικά του χαρακτηριστικά του, όπως τα είχε περιγράψει ο Κωνσταντίνος Γκαράκης, Ενεργειακός Μηχανικός ΜSc in Εnergy – Heriot Watt University, ήταν:
- Διθέσιο με αλουμινένιο σκελετό και συμβατικές πόρτες.
- Μεγάλες καμπύλες επιφάνειες και θερμαινόμενο παμπριζ. Δεν διέθετε θέρμανση. Όπισθεν με κουμπί.
- Χρήση ηλεκτροκινητήρα 48V DC με ισχύ 8,16HP (6kW) / 4400 rpm. Πίσω κίνηση χωρίς κιβώτιο ταχυτήτων. Έφερε φορτιστή το όχημα που συνδεόταν στο ηλεκτρικό δίκτυο.
- Μπαταρίες οξέος μολύβδου 110Αh/48V. 8 συνολικά (55Ah/12V) 4 εμπρός και 4 πίσω + 1 ακόμη για τα φώτα, αναπτήρα. Φόρτιση σε περίπτωση free-wheeling.
- 6 h φόρτιση και αυτονομία 110-130km ανάλογα το έδαφος.
- Βάρος 965kg εκ των οποίων 308kg οι μπαταρίες!
- Μήκος 2,7m και μικρό κύκλο περιστροφής. Ευέλικτο όχημα με ικανοποιητική επιτάχυνση. Μέγιστη ταχ. 70-80 km/h.
- Επιτυχία σε όλα τα tests του Η.Β. – Αθόρυβο.
- Δερμάτινο σαλόνι – Διαθέσιμο σε πορτοκαλί, κόκκινο, λευκό και κίτρινο.
- Το κόστος του ήταν 2.808 λίρες Αγγλίας (1975), ενώ ήταν εγκεκριμένο από το Ηνωμένο Βασίλειο για την κυκλοφορία του.
- Κυκλοφόρησαν δύο εκδόσεις τους: i) Bicini και ii) Μiner (Σουηδία).
Γιατί σταμάτησε η παραγωγή του;
Σίγουρα το Enfield 8000 αποτελεί ορόσημο στην παγκόσμια ιστορία αυτοκινήτου, με πολλούς κατά καιρούς, να προσπαθούν να το ανακατασκευάσουν και να το μεταποιήσουν.
Η Enfield Automotive είχε έδρα το Isle of Wight της Μ. Βρετανίας. Ως εταιρεία κατάφερε να κατακτήσει ένα σημαντικό συμβόλαιο για την παραγωγή 100 περίπου αυτοκινήτων. Λίγο πριν ξεκινήσει η παραγωγή, ο εφοπλιστής Γιάννης Γουλανδρής, ο ιδιοκτήτης της εταιρείας, αποφάσισε να μεταφέρει το εργοστάσιο στη Σύρο. Δυστυχώς, “κόλλησε” στη γραφειοκρατία την περίοδο της Χούντας και με την μεταπολίτευση, η ιδέα είχε εγκαταλειφθεί.
Η είδηση του θανάτου του Κωνσταντίνου Αδρακτά
Η είδηση του θανάτου του Κωνσταντίνου Αδρακτά έγινε γνωστή από τον Βασίλη Αποστολόπουλο, τον Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου «Ιατρικό Αθηνών», με μια ανάρτηση του στο facebook.
Στην ανάρτηση έγραψε:
“Πριν λίγο διάστημα έφυγε αθόρυβα από κοντά μας ένα σπουδαίου ελληνικό μυαλό. Ο Κωνσταντίνος Αδρακτάς, ο εφευρέτης μεταξύ άλλων του πρώτου σύγχρονου ηλεκτρικού αυτοκινήτου Enfield το 1972 (κάποτε ίσως εξιστορήσω το πώς τα οικονομικά συμφέροντα το έθαψαν). Ο εκλιπών υπήρξε φίλος του πατέρα μου, στη συνέχεια δικός μου και γείτονας μου στο Λονδίνο τα φοιτητικά μου χρόνια. Είχαμε μια εξαιρετική σχέση συμπάθειας και εκτίμησης. Απόφοιτος του MIT στην αστρονομία και αστροναυτική δούλεψε για τη NASA και προσωπικά τον αξιολογώ ως τον άνθρωπο με το υψηλότερο IQ που έχω γνωρίσει. Καλή ανάπαυση Constantine… Rest in Peace”.