Τι είναι το κίνημα #DisruptTexts που θέλει να «διώξει» τους κλασικούς συγγραφείς από τα σχολικά προγράμματα διδασκαλίας – Σχολείο στη Μασαχουσέτη έβγαλε την «Οδύσσεια» εκτός ύλης.
To κίνημα και οι υπερβολές της «πολιτικής ορθότητας» φαίνεται πως σαρώνει και τον χώρο της παιδείας. Έχουν αρχίσει να πληθαίνουν οι φωνές κριτικής, στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, απέναντι σε κλασσικά κείμενα λογοτεχνίας, όπως τα έργα του Όμηρου και του Σαίξπηρ για ρατσιστικά ή και για χωρικά βίας.
Σε εξέλιξη βρίσκεται μια επιχείρηση προσπάθειας παρεμπόδισης των Αμερικανών μαθητών από την πρόσβαση τους σε έργα κλασσικής Λογοτεχνίας, όπως ο Βασιλιάς Ληρ ή η Οδύσσεια κατηγορώντας τα για βία και ρατσισμό. Τα γεγονότα έφερε στο προσκήνιο με άρθρο της η εφημερίδα «Wall Street Journal».
To σύνθημα #DisruptTexts
Με το σύνθημα #DisruptTexts («Διακοπή κειμένων»), ιδεολόγοι, δάσκαλοι σε σχολεία αλλά και «ταραξίες» του Τwitter διαδίδουν θεωρίες κατά των κλασικών κειμένων – από τον Όμηρο έως τον Φ. Σκοτ Φίτζεραλντ. Κεντρικό τους σύνθημα είναι ότι στη σημερινή εποχή δεν έχουν θέση στην παιδαγωγική κείμενα που γράφτηκαν 100 χρόνια και πίσω και περιγράφουν περιστατικά βίας, ρατσισμού, μισογυνισμού που αφορούσαν άλλες κοινωνίες παρωχημένες πιά. Θεωρούν πως «μπερδεύουν» ψυχολογικά τους νέους και τους περνούν λάθος μηνύματα συμπεριφοράς.
Σύμφωνα με την θεωρία τους, τα παιδιά δεν θα πρέπει να διαβάζουν έργα που δεν παραπέμπουν σε οτιδήποτε άλλο από την γλώσσα και τις συμπεριφορές που χρησιμοποιούμε σήμερα – ειδικά εκείνα τα έργα στα οποία ο ρατσισμός, ο σεξισμός, ο αντισημιτισμός και άλλες μορφές μίσους είναι ο «κανόνας». Με άλλα λόγια θέλουν και ζητούν να «διαγραφούν» από σχολικά κείμενα έργα του
Καθηγητές στο σχολείο αναφέρουν:
«Είμαστε πολύ περήφανοι να λέμε ότι η Oδύσσεια αφαιρέθηκε φέτος από το πρόγραμμα σπουδών!»
Αυτό πρεσβεύει και η γνωστή μυθιστοριογράφος Πάτμα Βενκατραμάν στην σχολική επιθεώρηση «School Library Journal», όπως γράφει η αμερικανική εφημερίδα «Wall Street Journal».
«Κανένας συγγραφέας δεν είναι αρκετά πολύτιμος» για την μυθιστοριογράφο Βενκατραμάν.
Σε ό,τι αφορά τον Σαίξπηρ, η ίδια επισημαίνει ότι έζησε σε μια εποχή που επικράτησαν τα αισθήματα μίσους, κατά συνέπεια κινδυνεύει να περάσει στον αναγνώστη ένα υποσυνείδητο μήνυμα ότι η ακαδημαϊκή αριστεία υπερτερεί της ρητορικής του μίσους.
«Οι λεπτές πολυπλοκότητες της λογοτεχνίας απαλύνονται στην ακατέργαστη διακλάδωση των «διατομεακών» αγώνων εξουσίας»,
υποστηρίζει ο καθηγητής Αγγλικών του Σιάτλ, Έβιν Σιν.
Το 2018 είχε γράψει ότι καλύτερα «θα πέθανε» από το να διδάξει το «The Scarlet Letter», («Το άλικο γράμμα γράμμα») εκτός αν το μυθιστόρημα του Ναθάναελ Χόθορν, μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την «καταπολέμηση της μισογυνισμού και της ντροπής».
Η εκστρατεία «διακοπής κειμένων» έγινε πρόσφατα περισσότερο αντιληπτή
Η εκστρατεία «διακοπής κειμένων» έγινε πρόσφατα περισσότερο αντιληπτή όταν η δασκάλα που τάσσεται κατά του ρατσισμού, Λορένα Ζερμάν, παραπονέθηκε ότι πολλά κλασικά γράφτηκαν πριν από 70 χρόνια:
«Σκεφτείτε την αμερικανική κοινωνία πριν από τόσα χρόνια και τις αξίες που διαμόρφωσαν στη συνέχεια αυτό το έθνος. Αυτό είναι που υπάρχει σε αυτά τα βιβλία».
Από την πλευρά της, η Τζέσικα Κλουές, συγγραφέας μυθοπλασίας νεαρών ενηλίκων, απάντησε κάνοντας καυστικά σχόλια;
«Αν νομίζεις ότι ο Χόθορν βρισκόταν στο πλευρό όσων επικρίνουν τους πουριτανούς… τότε είσαι απολύτως ηλίθια και δεν πρέπει να έχεις τον τίτλο της καθηγήτριας στο βιογραφικό σου στο Τwitter».
Σε λίγα λεπτά, το Διαδίκτυο βομβαρδίστηκε από σχόλια κατηγορώντας την κυρία Κλουές για ρατσισμό και «βία» και ζήτησε από τον εκδοτικό οίκο «Penguin Random House» να ακυρώσει το συμβόλαιό της.
Ο εκδότης συνέχισε την συνεργασία του μαζί της μάλλον επειδή η κυρία Κλουές συνέταξε μία αυτοκαταγγελτική επιστολή:
«Αναλαμβάνω πλήρως την ευθύνη για τον απρόκλητο θυμό μου προς τη Λορένα Ζερμάν… Έχω δεσμευτεί να μάθω περισσότερα για τη σημαντική δουλειά της κυρίας Ζερμάν με το #DisruptTexts. . . . Θα προσπαθήσω να το κάνω καλύτερα.»
#DisruptTexts has a clearly defined interdisciplinary scholarly theoretical foundation that can be read. But its critics never engage with the readings or ideas. They just bemoan any push against the status quo. They don't care about intellectual curiosity. They care about power.
— Cody Miller (@CodyMillerELA) December 28, 2020
Αυτό δεν εμπόδισε τον συνεργάτη της κυρίας Κλουές, Μπρουκς Σέρμαν, να καταγγείλει τις «ρατσιστικές και απαράδεκτες» απόψεις της και να τερματίσει την επαγγελματική τους σχέση.
Η εκστρατεία για λογοκρισία των κλασικών, φαίνεται να έχει αποτελέσματα.
«Να είσαι όπως ο Οδυσσέας και να ενστερνιστείς το μεγάλο ταξίδι προς την απελευθέρωση (στη συνέχεια, πέταξε την Οδύσσεια από το βιογραφικό σου επειδή είναι σκουπίδι)», έγραψε ο Σι Μάρτιν τον περασμένο Ιούνιο.
«Χαχαχα», απάντησε η Χίδερ Λέβιν, καθηγήτρια Αγγλικών στο Λύκειο «Lawrence» της Μασαχουσέτης.
«Είμαστε πολύ περήφανοι να λέμε ότι η «Οδύσσεια» αφαιρέθηκε φέτος από το πρόγραμμα σπουδών!»
Όταν ο αρθρογράφος της εφημερίδας ήρθε σε επαφή με την κυρία Λέβιν για να το επιβεβαιώσει, η ίδια απάντησε ότι βρήκε την έρευνά του «επεμβατική».
Ο πρόεδρος του Τμήματος Αγγλικών των Δημόσιων Σχολών του Lawrence, Ρίτσαρντ Γκορχαμ, δεν απάντησε σε μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, σχολιάζει η εφημερίδα «Wall Street Journal».
«Είναι τραγωδία το γεγονός ότι, αυτό το κίνημα κατά της διανόησης με στόχο την απαγόρευση των κλασικών κερδίζει έδαφος μεταξύ των εκπαιδευτικών και της εκδοτικής βιομηχανίας», επισημαίνει από την πλευρά του ο συγγραφέας επιστημονικής φαντασίας Τζον ντελ Αρόζon, υποστηρίζοντας με θέρμη τις απόψεις της κυρίας Κλουές.
«Η διαγραφή της ιστορίας των μεγάλων έργων περιορίζει μόνο την ικανότητα των παιδιών να μορφωθούν σωστά», προσθέτει.
You don't have to read white literature to be" well rounded" or "play the game" or be "educated" or "competitive." I tell my students, spark notes these texts for references BUT let's read literature that is more relevant and inclusive to our community #DisruptTexts
— Madison Payton (@MadisonPayton2) December 23, 2020
«Έχει δίκιο. Εάν υπάρχει κάτι κακό στην κλασική λογοτεχνία, πηγάζει από τη μη διδασκαλία της. Οι μαθητές που δεν δικαιούνται να διαβάσουν θεμελιώδη κείμενα, μπορεί να φανταστούν τον εαυτό τους τυχερό… αυτό είναι που θέλουν οι άνθρωποι που στηρίζουν την εκστρατεία #DisruptTexts – αλλά σε σύγκριση με τους καλύτερα μορφωμένους συνομηλίκους τους, θα υποφέρουν από γλωσσική φτώχεια και πολιτιστικές αναφορές. Το χειρότερο, δεν το γνωρίζουν καν.», σχολιάζει το άρθρο της εφημερίδας.