Κανόνες κυκλοφορίας και τσουχτερά πρόστιμα έρχονται για τα οχήματα μικροκινητικότητας – ηλεκτρικά πατίνια, τροχοπέδιλα/rollers, τροχοσανίδες/skate boards, αυτοεξισορροπούμενα οχήματα- όπως Segway – με το σχέδιο νόμου του υπουργείου Μεταφορών “Η Ελλάδα σε κίνηση: Βιώσιμη Αστική Κινητικότητα- Μικροκινητικότητα- Ρυθμίσεις για τον εκσυγχρονισμό, την απλούστευση και την ψηφιοποίηση διαδικασιών του Υπουργείου Υποδομών & Μεταφορών” , το οποίο χθες βράδυ, Παρασκευή 20 Νοεμβρίου, τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση.
Με το ίδιο νομοσχέδιο επανέρχονται οι δευτεροβάθμιες ιατρικές επιτροπές για την έκδοση άδειας οδήγησης στις περιπτώσεις υποψηφίων οδηγών, οι οποίοι αντιμετωπίζουν κάποιο πρόβλημα υγείας, όπως και στις περιπτώσεις ανανέωσης διπλώματος οδήγησης ηλικιωμένων οδηγών. Σε αυτές τις περιπτώσεις η αμοιβή των γιατρών θα είναι τριπλάσια.
Συγκεκριμένα ορίζεται:
«Το ποσό που καταβάλλεται από τον υποψήφιο οδηγό ή οδηγό για την ιατρική εξέταση από Δευτεροβάθμια Ιατρική Επιτροπή (Δ.Ι.Ε.), ισούται με το τριπλάσιο του ποσού που ισχύει κάθε φορά ως κατώτατο όριο αμοιβής των συμβεβλημένων με το Δημόσιο ιατρών για επίσκεψη στο ιατρείο τους».
Σχετικά με το ελαφρύ προσωπικό ηλεκτρικό όχημα (Ε.Π.Η.Ο), δηλαδή ηλεκτρικά πατίνια, τροχοπέδιλα (rollers), τροχοσανίδες (skate boards), αυτοεξισορροπούμενα οχήματα όπως Segway, το σχέδιο νόμου τα χωρίζει σε δύο βασικές κατηγορίες ανάλογα με την ταχύτητα κατασκευής:
- σε οχήματα των οποίων η μέγιστη σχεδιαστική ταχύτητα δεν υπερβαίνει τα 6 χλμ/ώρα, τα οποία θεωρούνται και κυκλοφορούν ως πεζοί και
- σε οχήματα των οποίων η μέγιστη σχεδιαστική ταχύτητα υπερβαίνει τα 6 χλμ/ώρα, αλλά δεν υπερβαίνει τα 25 χλμ/ώρα, τα οποία θεωρούνται και κυκλοφορούν ως ποδήλατα.
Για το σύνολο των οχημάτων μικροκινητικότητας το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας που ορίζεται είναι τα 25 χλμ/ώρα. Επίσης, απαγορεύεται να κυκλοφορούν σε οδούς όπου το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας των αυτοκίνητων οχημάτων υπερβαίνει τα 50 χλμ/ώρα.
Τα πρόστιμα για οδηγούς ΕΠΗΟ
- 40 ευρώ για υπέρβαση του ορίου ταχύτητας στον οδηγό και όποιος το θέτει σε κυκλοφορία με διοικητικό πρόστιμο 100 ευρώ.
- 100 ευρώ σε οδηγό ΕΠΗΟ, ο οποίος υπερβαίνει τα 35 χλμ/ώρα και για όποιον το θέτει σε κυκλοφορία στα 200 ευρώ
- 80 ευρώ σε όποιο κυκλοφορεί με αντίστοιχο όχημα σε οδούς όπου αναπτύσσονται ταχύτητες άνω των 50χλμ /ώρα.
Όρια ηλικίας και υποχρεώσεις
- Για να μπορέσει κάποιος να οδηγήσει ηλεκτρικό πατίνι, το όριο ηλικίας ορίζεται στα 12 χρόνια
- Για την οδήγηση μοτοποδηλάτου με ανώτατη εκ κατασκευής ταχύτητα έως 25 χιλιόμετρα την ώρα το όριο ηλικίας είναι τα 15 έτη.
- Για την οδήγηση ποδηλάτου από παιδιά που δεν έχουν συμπληρώσει την ηλικία των 12 ετών και κινούνται σε οδικό δίκτυο που προορίζεται για την κυκλοφορία μηχανοκίνητων οχημάτων ορίζεται ότι θα πρέπει να συνοδεύονται από άτομα που έχουν συμπληρώσει την ηλικία των 16 ετών.
- Οι οδηγοί πατινιών από 12 ετών και πάνω θα πρέπει να έχουν μαζί τους αστυνομική ταυτότητα για την περίπτωση ελέγχου διαφορετικά θα τιμωρούνται με πρόστιμο ύψους 20 ευρώ.
- Η χρήση κράνους τόσο για τα ποδήλατα όσο και για τα πατίνια συστήνεται αλλά δεν καθίσταται υποχρεωτική. Συγκεκριμένα ορίζεται: «οι οδηγοί των ποδηλάτων και των Ε.Π.Η.Ο. συστήνεται να φορούν εγκεκριμένου τύπου προστατευτικό κράνος, κανονικά δεμένο».
- Κατά τη νύχτα, οι οδηγοί των Ε.Π.Η.Ο. υποχρεούνται να φορούν αντανακλαστικό εξοπλισμό ορατό από όλες τις κατευθύνσεις, ενώ τα πατίνια και τα υπόλοιπα οχήματα μικροκινητικότητας επιβάλλεται να είναι εφοδιασμένα με σύστημα τροχοπέδησης, με ένα λευκό ή κίτρινο φως μπροστά και ένα ερυθρό φως και αντανακλαστικό στοιχείο πίσω, ως και με έναν τουλάχιστον αντανακλαστήρα σε κάθε πλευρά. Σε διαφορετική περίπτωση επιβάλλεται πρόστιμο ύψους 40 ευρώ.
- Τα Ε.Π.Η.Ο. επιβάλλεται να είναι εφοδιασμένα με συσκευή ηχητικής προειδοποίησης, σύστημα πρόωσης που εφαρμόζεται στον οπίσθιο ή στους οπίσθιους τροχούς, εφόσον υφίστανται.
- Σε ό,τι αφορά τη στάθμευση, προβλέπεται ότι κατ’ εξαίρεση, τα δίτροχα ποδήλατα, μοτοποδήλατα και μοτοσικλέτες χωρίς καλάθι, καθώς και τα ηλεκτρικά πατίνια μπορούν να σταθμεύουν το ένα παράπλευρα με το άλλο σε διπλή σειρά. Σε περίπτωση παράνομης μαζικής απόθεσης Ε.Π.Η.Ο. που παραχωρούνται προς χρήση ή ενοικίαση από εταιρίες ενοικίασης ή παραχώρησης προς χρήση στις εταιρείες παραβάτες επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο 300 ευρώ. Αν η χρήση του χώρου συνεχίζεται και πέραν των πέντε ωρών από τη βεβαίωση της παράβασης, βεβαιώνεται νέα παράβαση 300 ευρώ και μετά την πάροδο του δεύτερου πενταώρου απομακρύνονται τα οχήματα.
- Απαγορεύεται οι οδηγοί να φορούν ακουστικά συνδεδεμένα με ηχητικές συσκευές, κλπ, καθώς επίσης η χρήση κινητού τηλεφώνου εν κινήσει εάν δεν είναι τοποθετημένο σε ειδική θέση για ανοικτή ακρόαση.
- Τα οχήματα που αναπτύσσουν μικρή ταχύτητα (έως 6 χλμ./ώρα), παραπλήσια δηλαδή με την ταχύτητα του πεζού, κυκλοφορούν όπου και όπως κυκλοφορούν οι πεζοί.
Ψηφιοποίηση διαδικασιών του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών
Στο τέταρτο μέρος του σχεδίου νόμου, εισάγονται ρυθμίσεις για τον εκσυγχρονισμό, την απλούστευση και την ψηφιοποίηση διαδικασιών του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Απλοποιείται η διαδικασία αντικατάστασης των αδειών για λόγους φθοράς/κλοπής/απώλειας/ανανέωσης, επιτρέποντας στον πολίτη να διεκπεραιώνει μόνος του όλη τη διαδικασία από τον υπολογιστή ή το κινητό του. Εισάγονται διατάξεις για τη διευκόλυνση της διαδικασίας μεταβίβασης του οχήματός καθώς αίρεται αυτοδίκαια η παρακράτηση μετά την παρέλευση 7 ετών, χωρίς να υπάρχει πλέον η υποχρέωση του πολίτη να μεταβεί στις διευθύνσεις περιφερειών για να διευθετήσει το ζήτημα. Τέλος, καταργούνται οι συμβεβλημένοι ιατροί στο πλαίσιο της διαδικασίας χορήγησης αδειών οδήγησης.